Service-urile auto nu au voie să blocheze mașina până la plata serviciilor, a anunțat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Această practică, avertizează ANPC, este ilegală.
Proprietarii care-și duc mașinile în service pentru reparații trebuie să știe că practica service-urilor auto de a le cere clienților să își lase mașinile în service până la plata integrală a cheltuielilor din deviz este ilegală.
Într-o serie de controale desfășurate de ANPC la unitățile service din întreaga țară în perioada 15-19 iunie, inspectorii Autorității au constatat numeroase nereguli. Astfel, au fost controlaţi 386 de unitîți service, constatându-se abateri la mai mult de o treime dintre acestea.
ANPC a scos în evidență o practică pe care o consideră ilegală, și anume „constrângea consumatorilor să accepte condițiile contractuale, respectiv renunțarea la exercitarea dreptului de proprietate asupra autovehiculului”. Mai exact, proprietarii nu-și pot ridica autovehiculul reparat în cazul neachitării integrale a facturilor de reparație aferente acestuia, indiferent dacă aceste facturi sunt achitate de către consumator sau de către o firmă de asigurări care a acceptat devizul de reparație.
Este vorba de o practică abuzivă, din cauza dezechilibrului contractual care se produce între consumator (deținătorul mașinii) și service. Cu alte cuvinte, pentru un serviciu de reparații i se pretinde consumatorului să nu își exercite temporar dreptul de proprietate asupra unui bun considerat esențial, iar acest lucru încalcă legislația privind protecția consumatorului.
În acest caz, chiar dacă scopul urmărit de unitatea service este unul legitim, modalitatea aleasă este considerată a fi un excesivă. Potrivit ANPC, ar fi ideal pentru șoferi să nici nu semneze un contract prin care li se cere să-și lase mașinile în service până la plata integrală a serviciilor de reparație.
Ca urmare a neregulilor constatate, comisarii ANPC au dispus aplicarea a 134 avertismente şi 123 amenzi contravenţionale în valoare de 496.500 lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
În cadrul acțiunii s-au mai constatat numeroase cazuri în care service-urile umflau generos facturile clienților, în special în cazul în care reparațiile erau decontate de societățile de asigurări.